Apabila filem “Joker” pertama kali muncul pada tahun 2019, ia menjadi fenomena budaya yang luar biasa. Todd Phillips dan Joaquin Phoenix berjaya menghasilkan sebuah filem yang bukan sahaja melampaui jangkaan, tetapi juga mentakrifkan semula bagaimana watak penjahat komik boleh dipersembahkan di layar perak.
Dengan pendekatan realisme yang suram, kajian watak yang mendalam, serta lakonan mantap Phoenix yang memenangi Oscar, filem itu meletakkan penanda aras yang tinggi bagi sebarang sekuel yang mungkin muncul.
Kini, pada tahun 2024, “Joker: Folie à Deux” hadir dengan pendekatan yang berbeza — menggabungkan elemen muzikal dengan drama psikologi yang menjadi asas filem asal. Malangnya, walaupun usaha ini berani, filem ini sukar untuk mencari arah tuju yang jelas.
Pendekatan Baharu yang Berani, Tapi Apa Harganya?
Salah satu elemen yang paling dinantikan dalam “Folie à Deux” adalah penyertaan Lady Gaga sebagai Harley Quinn, atau “Lee” seperti yang disebut dalam filem. Gabungannya dengan Brendan Gleeson sebagai pengawal penjara di Arkham Asylum menjanjikan dinamik baru yang mampu menghidupkan semula cerita ini. Lebih menarik lagi, filem ini memasukkan adegan-adegan muzikal — satu pilihan yang kelihatan berani tetapi berisiko.
Namun, walaupun campuran elemen muzikal dan drama psikologi ini kedengaran menarik di atas kertas, pelaksanaannya kurang memberangsangkan. Filem ini cuba menggabungkan terlalu banyak genre dan idea, dari drama mahkamah hingga interlud muzikal, yang akhirnya menghasilkan naratif yang keliru dan tidak konsisten. Todd Phillips mahu filem ini kelihatan kacau bilau seolah-olah dikendalikan oleh penghuni Arkham, tetapi sebaliknya, ia sering kelihatan tanpa arah dan mengelirukan.
Lakonan yang Menyelamatkan
Walaupun terdapat kekurangan dalam penceritaannya, “Joker: Folie à Deux” bukanlah tanpa kelebihan. Joaquin Phoenix sekali lagi membuktikan mengapa beliau adalah salah seorang pelakon terbaik dalam generasinya. Lakonannya sebagai Arthur Fleck, yang kini telah sepenuhnya berubah menjadi Joker, begitu mendalam dan memukau. Phoenix menyelami jiwa watak yang pecah itu, menghasilkan persembahan yang benar-benar mengganggu dan memikat.
Lady Gaga juga tidak kurang hebatnya, membawa keunikan tersendiri kepada watak Harley Quinn. Kimianya dengan Phoenix sangat memukau, dan adegan-adegan mereka bersama adalah antara yang paling menyerlah dalam filem ini. Gaga berjaya menambah kedalaman pada watak yang mungkin mudah diabaikan sebagai sekadar watak sampingan yang aneh. Sebaliknya, dia tampil dengan lakonan yang berlapis, menggabungkan elemen kelemahan dengan kegilaan.
Brendan Gleeson sebagai pengawal penjara juga memberikan persembahan yang mantap. Dinamika antara beliau dan Phoenix memberikan beberapa momen yang paling mendasar dalam filem ini. Lakonannya yang tegas dan berdisiplin berkontras baik dengan tenaga kacau Phoenix, mewujudkan interaksi yang menarik antara kedua-dua watak.
Pengalaman yang Tidak Seimbang
Walaupun lakonan-lakonan ini mengangkat filem ini, aspek penceritaannya di mana “Folie à Deux” mengalami kegagalan. Selepas adegan pembukaan yang menjanjikan dan menakjubkan dari segi visual, filem ini cepat hilang momentum. 30 hingga 40 minit pertama terasa sangat perlahan, dan naratifnya seakan terputus-putus, dengan interlud muzikal yang kelihatan seperti gangguan daripada bahagian cerita yang sebenar.
Ada satu adegan muzikal yang benar-benar menonjol iaitu “The Joker is Me” yang berjaya menyampaikan emosi dengan tepat. Ia surreal, aneh, dan sangat sesuai dengan nada babak tersebut, menunjukkan potensi sebenar yang filem ini mampu capai. Namun, momen-momen ini sangat jarang berlaku, dan untuk sebahagian besar, peralihan antara genre kelihatan janggal dan tidak lancar.
Filem ini juga dibahagikan kepada beberapa “bab” yang ditandakan dengan peralihan ‘fade-to-black’, yang semakin mengganggu aliran cerita. Setiap segmen terasa seperti tidak berkaitan dengan yang sebelumnya, menjadikan penonton sukar untuk terus kekal fokus. Apabila filem ini mencapai penghujungnya, sukar untuk tidak merasa kecewa dengan kekurangan kesepaduan naratifnya.
Penutup yang Kurang Menggugah
Mungkin aspek yang paling mengecewakan dalam “Joker: Folie à Deux” adalah penutupnya. Selepas kedalaman emosi dan klimaks yang mengejutkan dalam filem pertama, peminat sepatutnya mengharapkan satu penutup yang kuat. Namun, filem ini berakhir dengan hambar. Ia seakan tahu ke mana arahnya tetapi tidak mampu sampai ke destinasi, meninggalkan penonton dengan satu penyelesaian yang kurang memuaskan dan tidak setanding dengan kecemerlangan filem terdahulu.
Patutkah Anda Menonton?
Jika anda adalah peminat tegar lakonan Joaquin Phoenix sebagai Joker, maka “Folie à Deux” berbaloi untuk ditonton hanya kerana persembahannya. Lady Gaga juga membawa bakat terbaiknya, dan kimia antara kedua-dua pelakon ini menjadikan adegan mereka sangat menyeronokkan untuk ditonton. Namun, jika anda mengharapkan filem yang sepadat, penuh emosi, dan intensiti seperti filem “Joker” yang pertama, anda mungkin akan rasa kecewa.
Filem ini mempunyai cita-cita yang tinggi, tetapi pelaksanaannya agak lemah. Ia adalah sebuah filem yang cuba melakukan terlalu banyak perkara sehingga akhirnya kurang memberi impak keseluruhan. Jika anda terbuka kepada filem eksperimental dan tidak kisah dengan naratif yang sedikit berselerak, mungkin anda akan menemui sesuatu yang boleh dihargai. Namun, bagi kebanyakan orang, “Joker: Folie à Deux” mungkin akan dirasakan seperti peluang yang terlepas.