Apabila meletakkan tajuk BULLET TRAIN. Sebenarnya, mungkin ada dua makna, iaitu kerana ia terletak di Shinkansen, kereta api laju Jepun digelar bullet train, dan mungkin kerana terdapat banyak peluru yang dilepaskan ke atas kereta api. Kan, BULLET TRAIN. Geddit?
Filem ini berlatarkan babak-babak di atas keretapi laju yang merentasi Jepun, tetapi jangan terkejut kebanyakan filem itu dirakam pada set skrin hijau, dan pemandangan bandar dan desa yang dinaiki kereta api itu kebanyakannya adalah miniatur dan CGI.
Satu perkara yang menarik adalah karakter yang ada pada watak-wataknya juga merupakan sentuhan abstrak, dan secara sedar adalah buku komik. Kesemuanya sama ada pembunuh upahan atau individu ganas yang berkaitan dengan dunia jenayah, dan majoriti sama ada mempunyai dendam terhadap salah satu watak lain atau menjadi objek dendam dan cuba melarikan diri daripada akibat tindakan masa lalu.
Brad Pitt kembali menggegarkan dunia lakonan dengan watak yang bersahaja dalam filem ini. Kali terakhir Brad Pitt muncul di layar perak pada tahun 2019 menerusi filem AD ASTRA dan Once Upon a Time in Hollywood.
Filem ini tidak memberi tumpuan kepada watak yang dipegang oleh Brad Pitt sahaja, malah filem ini ada watak lain yang tak kurang memberi impak. Antaramua, Aaron Taylor-Johnson ataupun Brian Tyree Henry, ataupun Andre Koji ataupun mana-mana watak utama yang lain kerana setiap watak ini dikembangkan dengan seimbang.
Fakta Bullet Train adalah adaptasi – novel KÅtarÅ Isaka 2010 Maria Beetle – nampaknya tidak banyak memberi kesan. Barisan pelakon filem ini dipenuhi dengan pelakon Barat, manakala bintang Jepun dan Jepun-Amerika seperti Karen Fukuhara dan Masi Oka hanya diberikan secebis dialog. Sebaliknya, filem ini memanjakan diri dengan Orientalisme yang comel.
Hitman Ladybug (Pitt), yang nama kodnya diputuskan oleh pengendalinya (Sandra Bullock, dalam sebahagian besar peranan luar skrin) kerana dia yakin dia tidak bernasib baik, dipujuk kembali bekerja dengan kerja yang sepatutnya mudah: ambil beg bimbit yang disimpan di Kereta api Shinkansen dari Tokyo ke Kyoto dan berjalan kaki.
Sinopsis Filem BULLET TRAIN
Dalam cerita ini, Brad Pitt memegang watak Ladybug, seorang pembunuh upahan tetapi dia sudah “bersara†dari membunuh. Sebaliknya hanya menerima tugasan ringan seperti mencuri dan juga menjadi penyiasat upahan. Tugas terbaru yang diterima ialah mencuri satu beg bimbit di dalam keretapi laju yang menuju ke Kyoto dari Tokyo.
Tanpa dia sedari, beg bimbit itu telah menghubungkan beberapa lagi watak yang turut berada di dalam kereta api tersebut. Watak-watak ini adalah Tangerine lakonan Aaron Taylor-Johnson, Lemon lakonan Brian Tyree Henry, Yuichi Kimura lakonan Andrew Koji, The Elder lakonan Hiroyuki Sanada dan Prince lakonan Joey King.
Mereka mengembara bersama anak lelaki (Logan Lerman) seorang perusuh Rusia yang terkenal, yang dikenali sebagai White Death (Michael Shannon). Dua lagi pembunuh upahan, Wolf (Benito A MartÃnez Ocasio, aka penyanyi rap Bad Bunny) dan Hornet (Zazie Beetz). Seorang gadis remaja (Joey King), dengan loghat British yang goyah, mempunyai motif tersembunyi.
Sementara itu, seorang pembunuh upahan Jepun, Yuichi Kimura (Andrew Koji), telah datang masuk ke keretapi itu, yang hanya dikenali sebagai Elder (bintang aksi veteran Hiroyuki Sanada). Pasangan yang terakhir, sebagai satu-satunya watak manusia, setakat ini merupakan tambahan paling hebat kepada filem di mana semua orang berusaha untuk menjadi hebat.
Penonton akan disajikan dengan lakonan serta aksi yang cukup baik dan menyeronokkan untuk ditonton. Jika anda peminat Brad Pitt, filem ini kembali membawa kualiti lakonan Brad Pitt yang kita suka. Manakala watak-watak lain juga membawa perwatakan mereka dengan baik terutama watak Tangerine dan Lemon yang menjadi dua watak utama membawa elemen komedi di dalam filem ini.
Elemen yang harus dipuji sinematografi dan juga sudut kamera yang bekerja dengan sangat baik. Penonton tidaklah pening kepala untuk menonton babak aksi lawan. Setiap aksi walaupun dilakukan dengan pantas tetapi ia masih nampak jelas. Ini sudah tentuk akan memberi kepuasan kepada tontonan.
Pasti ramai yang tak suka jika babak aksi itu dipertontonkan dengan durasi yang lama. Jadi, filem ini memahami kehendak anda. Namun, dek kerana perlawanan yang pantas, sesuatu pertempuran tidak lama dan sekejap sahaja untuk selesai.Â
Nama pengarah David Leitch tertera di poster. Ini menandakan namanya bukan calang-calang. Beliau memulakan kerjanya sebelum ini sebagai pengarah untuk filem pertama John Wick dan kemudian pada Atomic Blonde, Deadpool 2, dan Hobbs & Shaw. Pergaduhan dan aksi ganas adalah kepakaran beliau, dan dia terus dipanggil untuk mengarahkannya bukan sahaja kerana dia tahu cara menjadikannya mudah dibaca — sesuatu yang boleh dipelajari oleh kebanyakan filem buku komik hari ini — tetapi juga kerana mereka seronok tengok.
Transisi dari satu babak ke babak juga tidak memeningkan. Ianya tersusun dan membuatkan anda rasa tidak keliru. Dari gerabak ke gerabak yang lain, setiap scene ada tema dan juga warna grade yang berbeza. Mungkin ramai penonton yang tidak endah tentang ini, namun elemen ini membuatkan kita faham tentang jalinan dan kaitan setiap babak ke babak yang seterusnya.
Filem ini menggunakan pendekatan setiap benda atau objek dalam filem ini ada sebab ianya ditampilkan. Contohnya botol air mineral, ianya ada kaitan dengan watak-watak yang ada dalam filem ini.
Satu perkara yang saya ingin sarankan, anda kena fokus apabila menonton dan kalau nak ke tandas untuk buang air tu, korang pergi lah sebelum tayangan bermula. Ini kerana babak penting yang tidak terjangka akan berlaku bila bila masa sahaja.
Penutup bicara, jika anda seorang peminat BradPit, anda akan layan cerita ini. Sebab dah lama kan tak tengok Bratt Pit dalam filem terkini. Nah! Ini masanya untuk datang layan cerita yang punya aksi dan lawak yang lain dari yang lain. Dengan mutu lakonan yang baik, olahan cerita, serta aksi yang sedikit brutal mungkin akan membuatkan korang melekat di kerusi.
Filem ini sedang ditayangkan di pawagam mulai 4 Ogos ini.