Memahami perkara ini, peneraju industri sedang mengejar pembangunan audio 3D untuk menambah tahap rendaman yang lebih mendalam kepada pengalaman hiburan — menghidupkan adegan aksi yang mendebarkan dan merakam butiran bising persekitaran yang paling senyap.
Ringkasnya, audio 3D membuatkan pendengar berasa seolah-olah mereka benar-benar sedang beraksi. Biasanya hanya disokong di tempat tertentu seperti pawagam atau studio rakaman, audio 3D memasuki rumah untuk memberi penonton cara baharu untuk merasai kandungan kegemaran mereka.
Institut penyelidikan lanjutan Samsung Electronics Samsung Research telah berusaha untuk mempopularkan audio 3D sejak 2020. Untuk tujuan ini, Samsung bekerjasama dengan Google untuk bersama-sama membangunkan Model dan Format Audio Imersif (IAMF) — teknologi audio spatial 3D termaju yang diterima pakai oleh Alliance untuk Media Terbuka (AOM) pada Oktober 2023. Bilik Berita Samsung duduk bersama pasukan yang membangunkan IAMF untuk mendengar cerita tentang cara teknologi itu dihidupkan.
Cara Baharu Untuk Menikmati Audio 3D di Rumah
Bunyi ambien wujud di mana-mana — daripada bunyi kasut mengikis di kaki lima hinggalah bunyi kereta yang memandu di jalan raya. Walaupun bunyi ini mungkin kelihatan tidak perlu dalam media, ia penting dalam menambah kedalaman dan rasa realiti. Audio 3D berfungsi untuk menggabungkan bunyi ambien dengan lancar dengan perbualan dan kesan bunyi lain untuk mencipta pengalaman hiburan yang lebih bertenaga dan tulen.
“Audio 3D membuatkan anda berasa seolah-olah anda benar-benar berada di tengah-tengah tindakan dengan melaraskan kekuatan, pergerakan dan kerancakan bunyi,” kata WooHyun Nam daripada Pasukan Teknologi Visual di Samsung Research. “Dengan cara ini, penonton dapat menikmati bunyi yang lebih lengkap yang merakamkan aspek 3D dunia di sekeliling kita.”
Walaupun kelebihan audio 3D, adalah sukar untuk menggunakan teknologi pada peranti audio rumah kerana batasan teknologi. “Maklumat bunyi 3D daripada kandungan tidak boleh ditafsirkan dengan betul oleh sistem audio rumah seperti pembesar suara TV atau bar bunyi, mengakibatkan pengalaman audio terhad sedikit yang kurang terperinci daripada kandungan asal,” kata SungHee Hwang dari Pasukan Teknologi Visual di Samsung Research.
Untuk menyelesaikan masalah ini, Samsung bekerja dengan tekun dengan Google untuk membangunkan penyelesaian audio yang membolehkan penonton mengalami audio kandungan seperti yang dimaksudkan. “Jika data audio 3D boleh dibaca oleh pengeluar peranti, mereka boleh melaraskan bunyi dalam peranti audio – membenarkan pengalaman audio yang mengasyikkan dengan pembesar suara TV standard atau bar bunyi di rumah,” kata Nam. “Dengan melaraskan audio agar sepadan dengan persekitaran peranti rumah, pendengar boleh mengalami audio seperti yang dimaksudkan oleh pencipta tanpa sebarang herotan atau kehilangan kualiti.”
Piawaian seragam diperlukan untuk menghantar dan menerima data audio dengan lancar antara pencipta dan pengeluar peranti. “Kepakaran Samsung dan Google masing-masing dalam peranti dan kandungan menjadikan syarikat itu rakan kongsi yang ideal untuk mencipta teknologi IAMF,” kata JeongHoon Park, Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pasukan Teknologi Visual di Samsung Research. “Dengan bersatu untuk membangunkan teknologi yang belum pernah berlaku sebelum ini, kami membuka jalan kepada pengguna untuk menikmati audio 3D di rumah mereka.”
Tiga Ciri Teknologi IAMF: Audio Menegak, Audio Berasaskan AI dan Audio Tersuai
Teknologi IAMF menawarkan tiga ciri berbeza yang meningkatkan pengalaman audio.
1. Keupayaan Menyatakan Bunyi Secara Menegak
Codec audio sumber terbuka sebelumnya hanya menyokong ungkapan bunyi mendatar. Dengan teknologi IAMF, audio kini boleh diekspresikan secara menegak supaya bunyi semakin berbilang arah. “IAMF menjadikan bunyi lebih realistik, dengan membenarkan pendengar mendengar audio di hadapan, di belakang atau ke kedua-dua sisi dan juga di atas atau di bawah mereka,” kata Nam. “Oleh itu, apabila teknologi IAMF digunakan pada pembesar suara TV rumah dan bar bunyi, ia membolehkan pendengar mendengar bunyi seperti burung terbang di atas kepala mereka di TV mereka di rumah.”
2. Analisis Adegan Berasaskan AI dan Kesan Audio 3D
IAMF menggunakan AI dan teknologi pembelajaran mendalam untuk menganalisis pemandangan dan menekankan aspek tertentu kandungan — melaraskan tahap audio untuk bunyi yang lebih dipertingkatkan sepanjang pengalaman menonton. “Dalam TV dan filem, terdapat adegan tertentu di mana runut bunyi atau muzik latar belakang menjadi tumpuan utama,” kata Nam. “IAMF akan mengimbangi bunyi dalam keadaan ini. Begitu juga, teknologi akan memperhalusi audio apabila terdapat dialog watak untuk membolehkan pendengar menumpukan perhatian pada perbualan.”
Selain itu, teknologi IAMF memberikan bunyi yang optimum walaupun terdapat perubahan dalam persekitaran peranti. “Dengan melaraskan data audio analisis pemandangan mengikut persekitaran peranti, teknologi IAMF membolehkan pendengar menikmati kualiti bunyi asal kandungan pada TV rumah standard,” tambahnya.
3. Audio Sangat Disesuaikan
Pengguna akan dapat melaraskan bunyi secara bebas mengikut pilihan mereka dengan teknologi IAMF. Sama ada penonton ingin menguatkan kesan bunyi daripada adegan aksi atau mempertingkatkan dialog, IAMF memberi mereka fleksibiliti untuk menyesuaikan audio kandungan untuk pengalaman yang lebih diperibadikan.
Audio 3D Merentasi Industri Dengan IAMF Sumber Terbuka
Sumber terbuka adalah penting untuk mewujudkan standard bersatu merentas industri. IAMF ialah standard teknologi audio berasaskan sumber terbuka pertama yang diterima pakai oleh AOM — bermakna pencipta kandungan korporat dan bebas di seluruh industri boleh mengakses teknologi dan mengembangkan penggunaannya.
“Untuk membolehkan orang ramai mencipta kandungan dengan teknologi audio 3D secara bebas, teknologi berkaitan perlu terbuka kepada semua,” kata Nam. “Menyediakan rangka kerja sumber terbuka yang lengkap untuk audio 3D, daripada penciptaan kepada penghantaran dan main balik, akan membolehkan pengalaman kandungan audio yang lebih pelbagai pada masa hadapan.”
Begitu juga, Park menyerlahkan bagaimana teknologi IAMF akan memberi kesan yang besar pada landskap audio yang bergerak ke hadapan. “Oleh kerana kita hidup dalam era yang dikuasai oleh penciptaan kandungan, IAMF akan membantu memimpin, mengembangkan dan mengubah ekosistem audio 3D,” katanya.
Kejayaan Dicapai Melalui Kerjasama
Penyelidikan mengenai IAMF bermula pada 2020 dan mengambil masa hampir empat tahun untuk disiapkan. Melalui gabungan ketabahan dan kerja keras, pasukan itu mampu mencapai kejayaan.
“Projek itu melibatkan banyak hari kerja tanpa henti, dan ada kalanya kami perlu bekerja pada waktu malam kerana perbezaan masa antara pejabat kami dan Google,” kata Hwang. “Walaupun menghadapi cabaran ini, saya bangga pada akhirnya. Ia adalah peluang yang baik untuk bekerjasama dengan pemaju dari negara lain.”
Pasukan ini memupuk rasa setiakawan sepanjang perjalanan dan membina asas kepercayaan dan persefahaman yang kukuh. “Seorang pekerja Google menyebut bagaimana perkongsian dengan Samsung ini merupakan kerjasama paling menyeronokkan yang telah dia selesaikan setakat ini,” ingat Park. “Kami dapat melaksanakan projek ini kerana pasukan kami saling mempercayai antara satu sama lain. Saya amat berbangga dan berterima kasih atas usaha ahli pasukan kami dan kerjasama mereka.”
Selain itu, Park memuji kemahiran dan kepakaran unik setiap ahli pasukan yang membantu menyumbang kepada penciptaan IAMF. “WooHyun Nam memainkan peranan penting dalam mencadangkan idea pembangunan teknologi manakala SungHee Hwang mengatur dan mendokumentasikan idea pasukan kami dengan cara yang jelas,” katanya.
Visi untuk ‘Bunyi Samsung’
Selepas dikeluarkan, pasukan Penyelidikan Samsung menyedari bahawa penyeragaman audio spatial 3D menandakan era baharu teknologi bunyi.
“Terima kasih kepada IAMF, kami boleh mula menyelidik teknologi yang akan membuka dunia kemungkinan audio,” kata Nam. Selaras dengan ini, pasukan Penyelidikan Samsung kini sedang membangunkan versi lanjutan teknologi IAMF yang boleh digunakan untuk pelbagai sektor seperti peranti mudah alih, metaverse, permainan video dan banyak lagi.
Memandangkan kejayaan IAMF, pasukan Penyelidikan Samsung bermotivasi untuk mencipta teknologi audio yang lebih baik untuk pengguna. Setiap ahli pasukan berkongsi aspirasi mereka untuk masa depan audio 3D.
Nam menyentuh hasratnya untuk mencipta teknologi audio yang lebih mengasyikkan. “Saya mahu mencipta teknologi audio 3D yang lebih maju yang membuatkan pengguna berasa seperti mereka benar-benar berada dalam adegan filem, rancangan TV atau acara langsung,” katanya. “Saya juga berharap dapat meneruskan penyelidikan ini sehingga audio 3D digunakan pada telefon pintar Samsung.”
Secara lebih luas, Hwang membincangkan bagaimana dia berharap Samsung akan dapat mencipta teknologi audio yang tiada tandingan yang akan meletakkannya di antara barisan syarikat audio terkemuka lain. “Matlamat saya adalah untuk membangunkan teknologi yang pengguna akan dapat membezakannya dengan mudah sebagai ‘Bunyi Samsung’ apabila mereka mendengarnya,” katanya. “Saya optimis bahawa piawaian IAMF adalah batu loncatan ke arah impian ini.”
“Harapan saya ialah teknologi bunyi Samsung akan membolehkan pengguna menikmati pengalaman audio yang dinaik taraf yang setanding dengan pengalaman visual semasa,” kata Park. “Saya berharap pencipta kandungan akan menggunakan teknologi audio Samsung untuk menjadikan kandungan audio 3D boleh diakses. Selain itu, kami menyasarkan untuk mewujudkan persekitaran yang menyokong yang membolehkan penyelidik mengambil cabaran yang berani dan menarik