Pak Ngah muncul dalam industri muzik Malaysia ketika lagu-lagu leleh dan alternatif sedang menjadi kegilaan ramai. Namun, apa yang beliau lakukan pada waktu itu? Mari kita selami kisah beliau dengan lebih dekat.
Perjalanan Awal: Dari Sound Designer ke Komposer Ternama
Sebelum Pak Ngah dikenali sebagai komposer irama Malaysia, beliau sebenarnya bermula sebagai seorang sound designer untuk filem Puteri. Dari situ, beliau mula menunjukkan bakat luar biasa dalam mengatur bunyi dan mencipta muzik yang penuh jiwa.
Namun, titik perubahan besar dalam karier beliau berlaku pada tahun 1997. Pada ketika itu, Pak Ngah menghasilkan album Ala Dondang untuk penyanyi Noraniza Idris. Album ini bukan sekadar melambungkan nama Pak Ngah, tetapi juga mencipta fenomena dalam dunia muzik Malaysia.
Kejayaan Ala Dondang dan Pengaruh Pak Ngah
Album Ala Dondang menjadi penanda aras dalam karier Pak Ngah apabila ia diiktiraf sebagai Album Pop Etnik Terbaik dalam Anugerah Industri Muzik 1998. Kejayaan ini menjadikan Pak Ngah sebagai salah satu komposer yang paling berpengaruh dalam arena muzik Malaysia, terutamanya dalam genre irama Malaysia.
Bayangkan, pada satu ketika, lagu-lagu ciptaan Pak Ngah seperti Cindai, Hati Kama, dan Balqis menjadi siulan ramai dan mendominasi carta-carta lagu tempatan. Lagu-lagu ini bukan sahaja popular di Malaysia, tetapi juga melangkaui sempadan, membawa irama Malaysia ke negara-negara jiran.
Pengaruh Pak Ngah Menjangkau Sempadan
Kehebatan Pak Ngah sebagai komposer tidak hanya terhenti di Malaysia. Pengaruh beliau turut sampai ke Indonesia, negara jiran yang kaya dengan budaya dan muziknya yang tersendiri.
Salah satu bukti paling jelas adalah apabila penyanyi Indonesia, Iyeth Bustami, memilih untuk menyanyikan lagu ciptaan Pak Ngah, Laksamana Raja Di Laut. Lagu ini berjaya mencipta nama Iyeth Bustami di persada muzik Indonesia, sekali gus menunjukkan betapa hebatnya sentuhan muzik Pak Ngah.
Legasi yang Sukar Ditandingi
Dalam dunia muzik, komposer datang dan pergi, namun legasi yang ditinggalkan oleh Pak Ngah sukar untuk ditandingi. Beliau telah membuka laluan bagi genre irama Malaysia untuk berkembang dan diiktiraf, bukan sahaja di Malaysia, tetapi juga di rantau ini.
Pak Ngah adalah contoh bagaimana seorang komposer boleh merevolusikan muzik dengan bakat, kreativiti, dan keazaman yang luar biasa. Hingga ke hari ini, kita masih belum menemukan pengganti yang mampu menyaingi kehebatan beliau dalam mencipta lagu-lagu irama Malaysia yang penuh dengan keindahan budaya dan warisan.
Kesimpulan
Pak Ngah bukan sahaja seorang komposer, tetapi juga seorang pahlawan dalam dunia muzik Malaysia. Beliau berjaya menghidupkan kembali irama Malaysia dan memastikan genre ini terus relevan dan dihargai oleh generasi seterusnya. Walaupun beliau sudah tiada, muzik dan legasinya akan terus hidup, menjadi inspirasi bagi mereka yang ingin meneruskan perjuangannya dalam dunia muzik.