Direka oleh arkitek terkenal di dunia, Kengo Kuma dari Jepun, Hyatt Centric Kota Kinabalu yang terletak di tengah-tengah daerah makan dan hiburan yang meriah di bandar ini, menawarkan pengalaman menginap untuk pengembara dan penduduk yang bijak, daripada pencari pengembaraan hinggalah burung nasar budaya.
Menyematkan keindahan alam semulajadi Sabah di dalamannya dan menampilkan karya seni yang luas oleh artis tempatan, hotel gaya hidup 222 bilik ini juga telah bekerjasama dengan pereka fesyen terkenal tempatan, Melinda Looi, untuk mereka bentuk pakaian seragam pasukan hotel yang berwarna cerah. untuk meningkatkan lagi pengalaman tetamu secara keseluruhan.
“Kami gembira dapat bekerjasama dengan Kengo Kuma dan Melinda Looi yang memenangi anugerah – yang mahir dalam kraf mereka – untuk memacu reka bentuk dan rupa serta rasa hotel Hyatt Centric yang pertama di Malaysia dan Asia Tenggara.
Kengo Kuma mempunyai unsur-unsur alam semula jadi yang digabungkan dengan indah dalam reka bentuk hotel, jadi tetamu kami dapat merasai pengalaman menginap di Hutan Borneo, dengan keselesaan moden sambil mereka mencari pengembaraan mereka sendiri di bandar.
Untuk melengkapkan ini ialah pakaian ke hadapan yang menyeronokkan dan fesyen yang direka oleh Melinda Looi untuk pasukan individu kami yang bersemangat – nadi hotel – untuk meningkatkan lagi pengalaman tetamu.
Kami mahu menyediakan satu perjalanan penemuan untuk tetamu kami melalui ruang dalaman hotel yang unik dan karya seni, di mana mereka boleh menemui dan menerokai warisan yang kaya, semula jadi dan budaya yang terkenal di Sabah,” kata Ruben Schrijver, Pengurus Besar, Hyatt Sentric Kota Kinabalu.
Integrasi Alam Semula Jadi dan Budaya dalam Reka Bentuk Kontemporari Hotel
Mengambil inspirasi daripada Alam Semulajadi, hotel ini direka bentuk dengan mengambil kira dua elemen semula jadi topografi Sabah dengan gabungan hutan hijau yang subur dan gunung berbatu, memberi penghormatan kepada Gunung Kinabalu, gunung tertinggi di Borneo.
Menggunakan pokok sebagai metafora reka bentuk utama, Kengo Kuma secara kreatif menerapkan unsur-unsurnya di seluruh ruang hotel yang berbeza di hotel 23 tingkat ini – lobi hotel terbuka mewakili akar pokok dengan kehijauan bawah padat yang mempamerkan pokok buluh dan ciri air yang menenangkan, manakala lantai bilik tetamu hotel menggambarkan garis menegak batang pokok, dan kawasan atas bumbung berfungsi sebagai mahkota pokok yang menawarkan pemandangan ufuk dan landskap bandar tanpa halangan, menggunakan cahaya semula jadi untuk mencipta bayang-bayang dan warna yang dramatik.
Di tingkat bilik tetamu, papan tanda yang diperbuat daripada cangkerang menghiasi dinding manakala sepasang tempat duduk lounge berukir menandakan kedua-dua gunung dan laut. Diilhamkan oleh budaya Kadazan Dusun tradisional tempatan Sabah, potongan dan corak tenunan tangan yang bertenaga dan berwarna-warni dipamerkan di seluruh lantai dan koridor bilik tetamu.
Pameran Warisan Budaya Sabah yang Kaya, Artisan Tempatan dan Pereka Uniform Kakitangan oleh Melinda LooiThe Lounge di lobi hotel menyediakan ruang umum di mana pengembara dan tetamu tempatan boleh bercakap tentang pengembaraan hari itu dan merupakan rumah kepada sudut artisan pop timbul yang menampilkan visual. karya seni yang menarik perhatian.
Beberapa karya unik yang ditauliahkan ini termasuk arca kayu ukiran tangan oleh Anniketnni Madian yang terletak di dinding di ruang istirahat hotel dan jika dilihat dengan teliti, anda boleh menemui bunga Rafflesia yang cantik dan jarang mekar di dalam arca itu.
Satu lagi karya menakjubkan yang boleh ditemui di dinding galeri di Restoran ON22 menggambarkan kehidupan semula jadi lembah.
Potongan dan cetakan kertas berbingkai rama-rama yang halus pada kertas seni halus ini diperbuat daripada bahan semula jadi oleh Raku Inoue yang berbakat.
Para tetamu juga boleh mengagumi hasil seni oleh Agnes Lau yang menampilkan seramik pada panel kayu di lobi lif, dan imej dinding abstrak yang mewakili Gunung Kinabalu, yang direka oleh Regev Amrani.
Untuk terus membina interaksi dan hubungan dengan budaya tempatan, hotel ini juga bijak menggunakan karya seni kreatif seperti coaster berwarna-warni yang menyeronokkan, sebagai permulaan perbualan di restoran dan bar hotel.
Dicipta oleh artis tempatan, Binjai, coaster memberikan pandangan yang menyeronokkan tentang Sabah. Menjelang akhir hidangan, tetamu akan menyebut “Maginum” setiap kali mereka minum atau memenuhi citarasa ingin tahu mereka dengan “Tarap” yang manis dan berkrim dan mangga liar Borneo “Bambangan.
Hyatt Centric Kota Kinabalu turut mengorak langkah lebih jauh dengan menjadikan kakitangan hotel seragam sebagai bahan perbualan dengan reka bentuk yang menarik dan menyeronokkan yang menyatakan peranan dan pergerakan berbeza setiap individu, daripada jurutera hotel hinggalah kakitangan pejabat hadapan.
Untuk menyampaikan konsep berani ini, hotel ini telah bekerjasama dengan pereka terkenal tempatan, Melinda Looi, untuk membangunkan reka bentuk unik untuk dipadankan dengan jenama. Pakaian seragam itu dipadankan dengan aksesori bertenaga daripada Happy Plastics Borneo yang diperbuat daripada bahan plastik kitar semula untuk menggalakkan kelestarian dalam fesyen.
“Falsafah jenama Hyatt Centric Kota Kinabalu dan keindahan alam semula jadi Sabah memberi inspirasi kepada saya untuk menghasilkan reka bentuk pakaian seragam kakitangan hotel yang mencerminkan jenama gaya hidup tetapi juga untuk individu yang memakainya berasa bangga dan terinspirasi. Saya perlu memastikan reka bentuk itu menangkap intipati Borneo tetapi pada masa yang sama menjadikannya praktikal supaya kakitangan dapat kekal segar dan selesa sepanjang hari,” kata Melinda Looi, yang juga penerima Anugerah Pereka Muda Malaysia ketika dia mula-mula bermula bertahun-tahun yang lalu.
Temui Permata Tersembunyi melalui Pemandangan Seni Jalanan Tempatan
Bagi pengembara yang aktif dan pengembara yang ingin tahu yang mencari pengalaman tempatan yang asli, hotel ini menawarkan lawatan seni jalanan berpandu untuk menerokai permata tersembunyi di kawasan kejiranan.
Diatur oleh seorang penduduk Kota Kinabalu sendiri, Jared Abdul Rahman, pengembara dan tetamu tempatan boleh mendengar kisah sebenar dan inspirasi di sebalik koleksi karya ikonik seni jalanan daripada grafiti mentah organik kepada mural yang dipilih susun, melalui 60 minit ini lawatan sambil berjalan.
Sorotan termasuk karya tafsiran tentang alam sekitar yang dinamakan “Vanishing Wall” (2019) oleh East Tribe, karya kerjasama di bawah kepimpinan kreatif Kenji Chai, dan karya yang lebih bersahaja yang menghubungkan dengan gentrifikasi kawasan itu bertajuk “Auntie” (2019) oleh Akid satu.
Untuk maklumat lanjut, sila layari www.hyattcentrickotakinabalu.com