in , ,

Dapat Dana RM500,000 Tapi Guna RM200,000 Sahaja – Yusof Haslam

Penerbit terkenal, Datuk Yusof Haslam, dengan lantang menyeru agar Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) lebih berhati-hati dalam memberikan dana kepada penerbit filem. Isu utama yang dibangkitkan adalah segelintir penerbit yang menerima geran besar sebanyak RM500,000 tetapi hanya menggunakan RM200,000 untuk menghasilkan filem. Akibatnya, kualiti filem tidak setara dengan bajet yang diperuntukkan.

“Standard filem itu macam telefilem, malah telefilem lagi bagus,” kata Yusof. Baginya, ini adalah tindakan penerbit yang tidak bertanggungjawab. Beliau menekankan bahawa dana itu melibatkan wang rakyat, justeru Finas perlu lebih tegas dalam memilih penerima geran.

Peluang Kepada Bakal Penggiat Seni

Yusof mencadangkan supaya penerbit baru yang ingin menceburi industri diberi peluang kecil dahulu. “Carilah orang baru yang ada tanggungjawab, yang ada rekod bagus. Mulakan dengan telefilem, kalau nampak bagus, barulah beri peluang untuk buat filem penuh,” katanya.

Menurut Yusof, langkah ini penting untuk memastikan hanya mereka yang serius dan berkualiti diberi peluang besar. Situasi di mana penerbit yang tiada pengalaman terus diberi geran besar hanya akan mengundang masalah, termasuk menghasilkan filem yang tidak memuaskan.

Pengarah Baru: Jangan Terus Melompat

Dalam isu bakat baru, Yusof juga berpendapat pengarah kali pertama perlu bermula secara berperingkat. “Boleh mula dengan filem pendek dulu, kemudian telefilem. Kalau nampak ada bakat dan hasilnya bagus, barulah diberi peluang buat filem penuh,” tambahnya.

Sebagai contoh, Yusof berkongsi perjalanan karier anaknya, Syamsul Yusof, yang tidak terus diberi peluang besar walaupun merupakan anak seorang penerbit terkenal. “Saya mula dengan beri dia buat Gerak Khas. Bila hasilnya memuaskan, barulah saya beri dia peluang untuk filem penuh,” jelas Yusof.

Cepat Siap, Tapi Berkualiti?

Isu tempoh penggambaran juga mendapat perhatian Yusof. Ada filem yang disiapkan dalam masa hanya dua minggu, namun menghasilkan kualiti yang tinggi. Sebaliknya, ada juga filem yang memakan masa hingga dua bulan tetapi tetap gagal memukau penonton.

“Ia sangat subjektif. Macam filem Babah, bajet tak besar, penggambaran tak lama, tapi kualitinya menyentuh hati. Begitu juga filem Imaginur, ia layak menang anugerah,” ujarnya. Kualiti filem, menurut Yusof, lebih bergantung kepada kreativiti dan dedikasi penerbit serta pengarah, bukan hanya bajet atau tempoh masa.

Apa Kata Budiey?

Isu dana filem ini membuka mata kita tentang pentingnya ketelusan dan tanggungjawab dalam industri seni. Dana yang besar bukanlah penjamin kejayaan sesuatu filem. Sebaliknya, ia memerlukan gabungan bakat, dedikasi, dan kreativiti.

Cadangan Yusof untuk memberi peluang kecil kepada bakat baru adalah langkah yang baik. Selain memastikan wang rakyat digunakan secara berhemah, ia juga membuka ruang kepada lebih ramai penggiat seni yang benar-benar komited. Namun, Finas perlu memperketatkan proses pemilihan penerima dana untuk memastikan hanya yang layak diberikan kepercayaan.

Sebagai penonton, kita juga perlu menyokong filem tempatan yang berkualiti. Jangan hanya menilai berdasarkan nama atau bajet, tetapi lihat hasil kerja yang dihasilkan. Mungkin, dengan sokongan kita, industri filem tempatan dapat terus maju dan berkembang. Apa pendapat anda tentang isu ini?

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Kisah Penyesalan Tony Eusoff & Pengajaran Dari Penjara Gara-Gara Dadah

Konsert Bollywood Udit Narayan Berjaya Pukau Hati Penonton Malaysia