in , ,

vivo Perkenal X200 Pro & X200 Pro Mini dengan Rekaan Menawan

Fokus pada Rekaan, Pengimejan, dan Prestasi bagi Vivo X200 Pro dan X200 Pro Mini

vivo telah melancarkan dua model baharu dalam siri X mereka, iaitu X200 Pro dan X200 Pro Mini. Dengan penekanan terhadap rekaan, keupayaan kamera, prestasi, serta ketahanan bateri, model-model ini hadir sebagai peningkatan signifikan berbanding siri X100 sebelumnya. Mari kita lihat dengan lebih terperinci apa yang ditawarkan oleh kedua-dua model ini.

Rekaan Bergaya dengan Pilihan Warna Menarik

X200 Pro hadir dalam empat pilihan warna yang menarik: Carbon Black, Titanium Grey, Moonlight White, dan Sapphire Blue. Setiap warna mempunyai ciri unik, di mana rekaannya diinspirasikan oleh corak ombak laut yang memantulkan cahaya dengan cara yang berbeza, hasil daripada teknologi kaca terapung inovatif yang digunakan. Sementara itu, X200 Pro Mini pula didatangkan dalam dua warna iaitu Titanium Green, yang menyerlahkan warna lembut alam semula jadi, dan Light Pink, yang diinspirasikan oleh bunga sakura dengan kemasan logam yang elegan.

Fokus pada Rekaan, Pengimejan, dan Prestasi bagi Vivo X200 Pro dan X200 Pro Mini

Paparan Berkualiti Tinggi dan Reka Bentuk Lebih Nipis

Kedua-dua model ini memiliki reka bentuk yang lebih nipis berbanding pendahulunya. X200 Pro dilengkapi dengan paparan Quad Curved berukuran 6.78 inci yang hampir tiada bezel, memberikan pengalaman menonton yang lebih mendalam. Ia turut menyokong kadar penyegaran sehingga 120Hz, kecerahan puncak 4,500 nits, dan teknologi Dolby Vision untuk kualiti visual yang menakjubkan. Bagi X200 Pro Mini, ia menampilkan skrin rata berukuran 6.31 inci, yang juga sesuai untuk kegunaan harian dengan paparan yang jelas dan tajam.

Prestasi Mantap dengan Cip MediaTek Dimensity 9400

Kedua-dua model ini dikuasakan oleh cip MediaTek Dimensity 9400 yang dibangunkan bersama vivo. Cip ini dibina menggunakan proses 3nm generasi kedua, dengan teras Cortex-X925 yang mampu mencapai kelajuan sehingga 3.626GHz. Untuk prestasi grafik yang lebih hebat, cip ini juga dilengkapi dengan GPU 12-teras yang memastikan pengalaman bermain permainan video yang lebih lancar. Kedua-dua model menggunakan sistem operasi baharu dari vivo, iaitu OriginOS 5, yang menyertakan ciri-ciri AI seperti Origin Island dan AI Circle untuk pencarian yang lebih pintar.

Fokus pada Rekaan, Pengimejan, dan Prestasi bagi Vivo X200 Pro dan X200 Pro Mini

Kapasiti Bateri Besar dengan Sokongan Pengecasan Pantas

Dalam aspek ketahanan, X200 Pro hadir dengan bateri berkapasiti 6,000mAh, manakala X200 Pro Mini pula dibekalkan dengan bateri 5,700mAh. Kedua-duanya menyokong pengecasan pantas 90W secara berwayar dan 30W secara tanpa wayar. Menurut vivo, teknologi Silico Anode generasi ketiga yang digunakan telah berjaya meningkatkan kapasiti bateri dengan ketara, membolehkan pengguna menikmati penggunaan peranti yang lebih lama tanpa perlu bimbang tentang pengecasan kerap.

Keupayaan Fotografi Unggul dengan Teknologi Zeiss T* Optik

Dalam aspek fotografi, kedua-dua model menampilkan sistem tiga kamera di bahagian belakang dengan lensa Zeiss T* dan cip pengimejan V3+ dari vivo. Kamera utama pada kedua-dua model adalah sensor Sony LYT-818 berukuran 1/1.28 inci yang mampu memberikan kualiti imej yang menakjubkan. Kelebihan utama kamera ini adalah kemampuannya untuk merakam video 4K HDR Cinematic Portrait pada kadar sehingga 120fps untuk gerak perlahan dan 4K HDR Dolby Vision pada kadar sehingga 60fps.

Fokus pada Rekaan, Pengimejan, dan Prestasi bagi Vivo X200 Pro dan X200 Pro Mini

Lensa Telefoto 200MP untuk X200 Pro

X200 Pro menampilkan lensa telefoto 200MP Zeiss APO dengan jarak fokus 85mm (3.7x) dan apertur f/2.67, membolehkan pengambilan gambar yang lebih terperinci walaupun dari jarak jauh. Manakala X200 Pro Mini dilengkapi dengan sensor telefoto 50MP dengan jarak fokus 70mm (3x) yang juga memberikan prestasi pengimejan yang cemerlang. Kedua-dua model ini juga mempunyai kamera ultra-lebar 50MP dengan autofokus serta kamera swafoto 32MP untuk gambar yang jelas dan tajam.

Pra-tempahan dan Harga di Pasaran China

Di China, vivo X200 Pro kini sudah boleh dipra-tempah dan akan mula dihantar pada 19 Oktober. Ia ditawarkan dalam beberapa konfigurasi storan seperti 12/256GB, 16/512GB, 16GB/1TB, dan edisi khas 16GB/1TB Satellite Edition, dengan harga bermula pada CNY 5,299 (sekitar $748/€685). X200 Pro Mini juga boleh dipra-tempah dan akan dihantar pada 25 Oktober dengan harga permulaan CNY 4,699 (sekitar $663/€610).

Harapan untuk Pasaran Malaysia

Walaupun buat masa ini vivo belum mengumumkan tarikh rasmi untuk pelancaran di Malaysia, dijangkakan kedua-dua model X200 Pro dan X200 Pro Mini akan tiba di pasaran tempatan tidak lama lagi. Bagi peminat vivo di Malaysia, jangan lupa untuk mengikuti laman sosial vivo untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai kehadiran peranti hebat ini di negara kita!

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

GSC Tayang ‘My Hero Academia: You’re Next’ Bermula 7 November Ini

Bagaimana E-Dagang Dapat Ubah Kehidupan Usahawan Lokal Produk Malaysia