in , ,

Fasha Sandha: Sekufu Bukan Penentu Bahagia, Isteri Tetap Di Bawah Suami

Keutamaan Dalam Perkahwinan Adalah Menghormati Suami, Bukan Status Setaraf

Pelakon terkenal, Fasha Sandha, berkongsi pandangannya bahawa dalam mencari pasangan hidup, konsep sekufu atau setaraf bukanlah perkara utama yang menentukan kebahagiaan dalam perkahwinan. Menurutnya, walaupun pasangan itu setaraf dari segi latar belakang, status, atau harta, ia tidak menjamin kebahagiaan dalam sesebuah hubungan. Apa yang lebih penting ialah menghormati peranan suami dalam perkahwinan.

“Secara peribadi, sekufu atau tidak itu sebenarnya jatuh nombor dua kerana apabila sudah berkahwin, kedudukan isteri adalah di bawah suami walaupun lebih kaya, berharta, dan berjaya,” kata Fasha. “Kedudukan suami tetap berada nombor satu. Saya akan sentiasa pegang konsep bahawa Aidil adalah suami dan saya perlu sentiasa menghormatinya.”

Fasha turut menambah bahawa meskipun ada kalanya terdapat perbezaan pendapat dalam rumah tangga, dia dan suaminya, Aidil Aziz, sentiasa berusaha mencari jalan penyelesaian yang terbaik demi kebaikan bersama, terutamanya untuk anak-anak mereka.

Menolak Stereotaip Kehidupan Selebriti Yang Dilanda Masalah Rumah Tangga

Fasha turut menepis dakwaan bahawa perkahwinan selebriti lebih cenderung kepada masalah atau perceraian berbanding orang biasa. Menurutnya, isu perceraian bukan sahaja berlaku dalam kalangan selebriti tetapi juga di kalangan masyarakat umum. Namun, disebabkan status selebriti, kisah mereka sering mendapat lebih perhatian dan menjadi bahan berita.

“Bukan selebriti sahaja yang bercerai, ramai orang di luar sana turut melalui perkara sama. Cuma kisah selebriti ini lebih mendapat perhatian dan menjadi bahan berita,” ujarnya. “Saya sentiasa menganggap perkahwinan ini adalah satu pinjaman yang kita sendiri tak tahu sampai bila. Tapi dalam waktu yang sama, saya berharap pinjaman ini berkekalan hingga akhir hayat.”

Melihat Perkahwinan Sebagai Anugerah Yang Perlu Dijaga

Bagi Fasha, perkahwinan adalah satu anugerah yang perlu dihargai dan dijaga dengan sebaik mungkin. Dia menyatakan bahawa adalah penting bagi suami isteri untuk berusaha membuat yang terbaik dalam hubungan mereka dan tidak cepat menghakimi antara satu sama lain, terutama dari pandangan luar.

“Kalau pinjaman ini hanya sementara, tiada yang mampu saya lakukan kerana semua itu sudah ditakdirkan. Namun apa yang penting, kita sebagai suami dan isteri perlu buat yang terbaik,” tambahnya lagi. “Orang luar juga tak sepatutnya cepat menghakimi sesuatu perhubungan itu. Saya rasa tak wajar untuk kita beri pendapat selagi tak melaluinya sendiri.”

Kisah Kehidupan Peribadi Fasha Sandha

Untuk rekod, Fasha Sandha pernah berkahwin dengan usahawan Rizal Ashram atau lebih dikenali sebagai Jejai pada 27 April 2012. Namun, perkahwinan tersebut berakhir dengan perceraian pada 20 Januari 2016. Hasil perkahwinan itu, mereka dikurniakan dua orang cahaya mata iaitu Putra Rayfal Ramli yang kini berusia 11 tahun, dan Putri Raysha Jemyma yang berusia 9 tahun.

Setelah itu, Fasha bertemu jodoh dengan pelakon Aidil Aziz dan mereka berkahwin pada 9 Mac 2019. Pasangan ini dikurniakan seorang cahaya mata perempuan bernama Aisha Amaira, yang kini berusia empat tahun.

Fasha terus optimis dalam menjalani kehidupan berkeluarga dan percaya bahawa kebahagiaan dalam perkahwinan bukanlah soal sekufu atau tidak, tetapi bagaimana suami isteri saling menghormati dan memahami peranan masing-masing dalam membina keluarga yang bahagia.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Jeongnyeon: The Star is Born Tampilkan Bakat Hebat Dunia Opera Korea

Konsert Boyz II Men di Kuala Lumpur: Sebuah Malam Yang Epik Menanti Peminat