in , ,

Ekspo Usahawan Selangor 2024 Pacu Sektor Keusahawanan Negeri

Ekspo Usahawan Selangor 2024 (SELBIZ 2024) yang berlangsung di Setia City Convention Centre hari ini telah dirasmikan oleh Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari hadir diiringi Exco Belia, Sukan dan Keusahawanan Negeri Selangor, Mohd. Najwan Halimi.

Acara yang diadakan pada jam 10 pagi ini bertujuan memperkukuhkan ekosistem keusahawanan negeri dan memberikan peluang kepada para usahawan untuk memperluaskan rangkaian perniagaan mereka.

Bertemakan ‘Melangkah Lebih Jauh’, ekspo memasuki penganjuran ketiga itu turut disertai vendor dan pempamer Indonesia selain diserikan aktiviti menarik antaranya pemeriksaan kesihatan percuma, sesi ramah mesra bersama pemain Selangor FC, persembahan silap mata, zoo mini dan pertandingan papan luncur.

Dalam ucapan perasmian, Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari mengucapkan tahniah kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), khususnya Bahagian Pembangunan Usahawan (BPU), atas usaha berterusan mereka dalam menyediakan platform untuk para usahawan tempatan berkembang. Acara ini menyasarkan nilai transaksi sehingga RM3 juta.

SELBIZ - 1

Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari berkata sasaran melebihi jumlah perolehan RM2.2 juta yang diterima tahun lalu mampu dicapai berdasarkan situasi ekonomi yang semakin baik.

“Kita jayakan lagi SELBIZ tahun ini dengan sasaran pengunjung melebihi 45,000 iaitu jumlah dicatatkan tahun lalu. Kali ini melibatkan 230 pempamer pelbagai sektor antaranya makanan dan minuman , peruncitan dan perkhidmatan.

“Sebahagian pempamer ini juga merupakan usahawan yang lahir dari rangkaian program PKNS. Kita seru usahawan sertai peluang seperti ini kerana mampu mempromosi dan memasarkan produk mereka lebih meluas.

“Usaha PKNS ini bukan hanya membantu memperluaskan perniagaan para usahawan tetapi juga memperkukuhkan lagi ekosistem keusahawanan di Selangor,”

– Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari
Ekspo Usahawan Selangor 2024 Pacu Sektor Keusahawanan Negeri

Platform untuk Memperkasa Usahawan Tempatan

Inisiatif seperti Ekspo Usahawan Selangor ini memberi impak positif kepada Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan usahawan mikro, seiring dengan hasrat kerajaan negeri untuk memastikan mereka mendapat sokongan serta pendedahan yang diperlukan. Dengan adanya platform seperti ini, usahawan dapat meningkatkan daya saing dalam pasaran yang semakin mencabar.

SELBIZ - 1

“Saya amat menghargai komitmen proaktif PKNS dalam membantu membangunkan ekonomi negeri. Mereka berjaya menggilap potensi usahawan Bumiputera melalui pelbagai program keusahawanan yang memberi kesan langsung kepada pertumbuhan ekonomi Selangor,”

– Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari

Ekspo Usahawan Selangor (SELBIZ) diakui sebagai salah satu acara keusahawanan terbesar di negeri ini, memberi peluang kepada para usahawan daripada pelbagai sektor seperti pembuatan, peruncitan, dan perkhidmatan untuk memperkenalkan serta mempromosikan produk mereka.

Ekspo Usahawan Selangor 2024 Pacu Sektor Keusahawanan Negeri

Memanfaatkan Peluang untuk Berkembang

Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari turut menyeru para usahawan untuk memanfaatkan sepenuhnya peluang yang disediakan dalam ekspo ini bagi membina serta meluaskan rangkaian perniagaan.

“Dalam usaha kita untuk terus memajukan sektor keusahawanan, kita harus sentiasa bersedia menerima perubahan dan mencipta peluang. Dunia perniagaan sentiasa berkembang, dan kita harus bersedia untuk beradaptasi dengan cabaran serta perkembangan terkini, terutama dalam bidang digital dan inovasi,”

– – Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari

Beliau juga mengingatkan usahawan tentang pentingnya menjalin jaringan, berkongsi pengetahuan, dan memanfaatkan peluang untuk belajar daripada satu sama lain. Ekspo ini adalah ruang terbaik untuk membincangkan cabaran yang dihadapi serta mencari penyelesaian secara bersama.

SELBIZ - 1

Membantu Usahawan Di Selangor Meluaskan Jaringan

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Korporat) PKNS, Suhaimi Kasdon pula berkata, ekspo ini merupakan inisiatif PKNS bagi membantu usahawan di Selangor meluaskan jaringan dan mencari peluang perniagaan baharu.

Katanya, platform ini menawarkan peluang komprehensif kepada usahawan, sama ada yang telah lama berkecimpung dalam perniagaan mahupun baru menceburi bidang keusahawanan.

“Menerusi ekspo ini, PKNS menyediakan platform promosi yang berpusat dan menyeluruh, membolehkan usahawan terlibat memperkenalkan serta memasarkan produk atau perkhidmatan syarikat mereka dengan lebih berkesan.
“Kita juga mahu menggalakkan aktiviti jualan dan promosi produk serta perkhidmatan di samping membantu meningkatkan pendapatan jualan para usahawan melalui ekspo yang dianjurkan,”

– Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Korporat) PKNS, Suhaimi Kasdon

Selain itu, PKNS turut menyediakan segmen pemadanan perniagaan bagi pasaran domestik, eksport dan juga agensi pembiayaan bagi orang ramai mendapatkan informasi berkaitan pinjaman dan keusahawanan.

Sementara itu, Suhami berkata PKNS memperuntukkan lebih RM7 juta setiap tahun bagi penganjuran program-program pembangunan usahawan serta penyertaan ke ekspo-ekspo tempatan dan antarabangsa.

Menurutnya, sehingga tahun 2024, seramai lebih 50,000 orang usahawan telah menyertai program-program bimbingan anjuran PKNS.

PKNS giat melaksanakan inisiatif membantu usahawan yang berpotensi mengembangkan lagi perniagaan mereka ke luar negara dengan menyertai ekspo-ekspo antarabangsa.

“Seperti baru-baru ini PKNS telah membuka peluang kepada usahawan-usahawan PKNS menyertai Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS) di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC).

“Selain itu para usahawan juga berpeluang menyertai Pameran China-Asean Expo (CAEXPO) di Nanning, China salah satu ekspo perdagangan terbesar bagi memperkenalkan produk serta mengintai peluang pasaran dan eksport antarabangsa,”

– Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Korporat) PKNS, Suhaimi Kasdon
Ekspo Usahawan Selangor 2024 Pacu Sektor Keusahawanan Negeri

Membangunkan Ekosistem Keusahawanan Selangor

Selain itu, Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari turut mengingatkan bahawa SELBIZ adalah peluang yang luas untuk para usahawan memasarkan produk dan perkhidmatan mereka kepada masyarakat dengan lebih meluas. Ini membuka peluang untuk memperkenalkan jenama tempatan ke pasaran yang lebih besar, baik di peringkat tempatan mahupun antarabangsa.

Ekspo Usahawan Selangor 2024 Pacu Sektor Keusahawanan Negeri

“Saya percaya, dengan pelbagai program yang disediakan oleh kerajaan negeri, ditambah dengan bimbingan daripada PKNS dan kerjasama agensi keusahawanan lain, kita dapat mencapai kemajuan yang signifikan dalam membangunkan ekosistem keusahawanan yang mantap di Selangor,”

– Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari

Dengan kejayaan usahawan, Selangor mampu menarik lebih banyak pelaburan asing serta menarik perhatian pihak luar. Ini sekaligus membuka peluang untuk perniagaan berkembang bukan sahaja di Malaysia, tetapi juga di peringkat global dengan tumpuan khusus kepada Selangor.

Ekspo Usahawan Selangor 2024 Pacu Sektor Keusahawanan Negeri

Sumbangan kepada Ekonomi Negeri

“Pertumbuhan perniagaan yang kukuh akan membawa sumbangan yang lebih besar kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negeri Selangor. Dengan segala program dan sokongan yang disediakan, saya yakin para usahawan di Selangor akan dapat memanfaatkan peluang ini untuk berkembang dan berjaya,”

Kerjasama antara kerajaan negeri, PKNS, dan para usahawan diyakini akan membentuk asas kukuh untuk mencapai visi keusahawanan yang lebih dinamik dan mampan. PKNS memainkan peranan penting dalam memberi bimbingan kepada usahawan melalui khidmat nasihat yang dirancang dengan teliti.

Melalui Ekspo Usahawan Selangor 2024 (SELBIZ 2024) ini, para usahawan dapat mempamerkan produk dan perkhidmatan mereka, sekaligus membuka peluang untuk memperluaskan pasaran serta meningkatkan pengenalan jenama mereka. Ini bukan sahaja meningkatkan visibiliti usahawan tetapi juga memberi peluang untuk berinteraksi secara langsung dengan pelanggan.

Ekspo Usahawan Selangor 2024 Pacu Sektor Keusahawanan Negeri

Memartabatkan Sektor Keusahawanan Selangor

Sebelum mengakhiri ucapannya, Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari mengajak semua pihak untuk terus bekerjasama demi memartabatkan sektor keusahawanan di negeri ini.

“Dengan kerjasama dan sokongan antara kerajaan negeri, PKNS, agensi keusahawanan, serta komuniti usahawan, saya yakin kita dapat mencapai matlamat yang lebih besar demi kesejahteraan bersama. Marilah kita berganding bahu untuk membina komuniti usahawan yang kukuh dan mampan.”

Akhir kata, Dato’ Menteri Besar Dato’ Seri Amirudin Shari dengan penuh semangat mengumumkan perasmian Ekspo Usahawan Selangor (SELBIZ) 2024 dengan lafaz, “Bismillah Hirrahman Nirrahim, saya merasmikan Ekspo Usahawan Selangor 2024.”

Dengan SELBIZ 2024, Selangor terus komited untuk memacu sektor keusahawanan dan menyediakan ruang untuk usahawan tempatan berkembang maju di pentas yang lebih luas.

Ekspo Usahawan Selangor 2024 Pacu Sektor Keusahawanan Negeri

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

HAUS Cosmetics Syarikat Pertama Bumiputera Terima Pengiktirafan di Dunia Dari Switzerland