in , ,

Lan Pet Pet Cemas Dikejarkan ke Hospital Akibat Serangan Jantung

Kumpulan Senario Menangis Terharu Lihat Lan Pet Pet Kembali Sihat Selepas Serangan Jantung

Anggota kumpulan komedi ikonik, Senario, Lan Pet Pet atau nama sebenarnya, Mazlan Ahmad, baru-baru ini berkongsi detik cemas apabila dikejarkan ke Hospital Melaka pada malam 31 Ogos lalu. Lan, 55 tahun, yang terkenal dengan keletah lucunya di pentas, dilaporkan mengalami serangan jantung dan dimasukkan ke zon merah di hospital berkenaan.

Menurut Lan, doktor mengesahkan terdapat beberapa saluran jantungnya tersumbat, namun dia enggan mempercayai bahawa dia mengalami masalah jantung. Lan lebih percaya bahawa masalah kesihatannya itu berpunca daripada jadual makannya yang tidak menentu, yang mungkin menyebabkan angin masuk ke dalam perutnya.

Serangan Jantung atau Masalah Perut?

Lan menjelaskan bahawa pada malam kejadian, dia mengalami kesakitan yang amat sangat dan terpaksa dikejarkan ke hospital pada jam 10 malam. Setibanya di Hospital Melaka, doktor memberitahunya bahawa empat saluran jantungnya tersumbat. Namun, Lan sukar menerima kenyataan itu dan merasakan kesakitan tersebut berpunca daripada masalah lain.

“Saya tak percaya saya ada masalah jantung. Mungkin sebab saya terlambat makan atau perut masuk angin. Biasalah orang tua, waktu makan pun tak menentu. Saya selalu sibuk dan terlupa makan,” kata Lan dengan nada bersahaja.

Lan turut menambah bahawa sebelum ini dia telah menjalani pemeriksaan jantung dengan pakar di Alor Setar, Kedah, dan disahkan sihat tanpa sebarang masalah jantung. “Saya selalu bersenam dan aktif, sebab itulah saya hairan bila doktor cakap saya ada masalah jantung,” jelasnya lagi.

Kesihatan Pulih Selepas Berzikir dan Solat Tahajud

Mengulas lebih lanjut, Lan berkata bahawa kesihatannya mula pulih secara tiba-tiba selepas dia tidak berhenti berzikir dan mengerjakan solat Tahajud. Baginya, segala doa yang dipanjatkan membantunya menghadapi saat-saat sukar tersebut.

“Alhamdulillah, selepas saya berzikir dan buat solat Tahajud, kesihatan saya pulih. Kemudian, saya minta izin daripada pihak hospital untuk teruskan kerja dengan membuat persembahan sempena konsert merdeka,” ujarnya penuh rasa syukur.

Lan juga mendedahkan bahawa pihak hospital membenarkannya keluar dengan syarat bahawa mereka tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang kejadian selepas itu. Namun, semangatnya untuk kembali bekerja mengatasi segala kebimbangan.

Anggota Senario Menangis Terharu

Sebelum pulih, Lan sempat merakamkan sebuah video yang memaklumkan anggota Senario lain bahawa mereka perlu meneruskan persembahan tanpa dirinya. Bagaimanapun, apabila dia muncul kembali di atas pentas untuk konsert tersebut, anggota Senario yang lain menangis terharu melihat keadaannya yang kembali pulih.

“Kami dalam Senario memang macam adik-beradik. Bila ada antara kami yang sakit, sudah pasti kami risau dan sedih. Bila mereka tengok saya kembali sihat dan boleh sertai konsert, mereka menangis,” kata Lan dengan penuh rasa terharu.

Pemeriksaan Lanjut di Institut Jantung Negara

Walaupun kesihatannya dilihat semakin baik, Lan tidak mahu mengambil risiko. Atas nasihat doktor, pemenang kategori Penghibur TV Popular ABPBH selama tiga tahun berturut-turut itu akan menjalani pemeriksaan lanjut di Institut Jantung Negara (IJN) bagi memastikan keadaan kesihatannya berada dalam tahap yang baik.

“Saya akan buat pemeriksaan di IJN nanti, sebab saya tak mahu ambil risiko. Lebih baik kita pastikan semuanya dalam keadaan baik daripada menyesal kemudian,” tambah Lan dengan tenang.

Trauma Rakan Seperjuangan, Saiful Apek

Terdahulu, berita mengenai Lan yang jatuh sakit dikongsi oleh sahabatnya, Saiful Apek. Apek yang juga merupakan anggota Senario, mengakui dirinya trauma dengan kejadian tersebut kerana teringatkan pemergian rakan seperjuangan mereka, Allahyarham Hamdan Ramli. Hamdan, yang juga salah seorang anggota Senario, telah jatuh sakit secara tiba-tiba sehari sebelum mereka sepatutnya membuat persembahan pada Januari lalu.

“Saya trauma apabila Lan jatuh sakit, sebab teringatkan arwah Hamdan. Kejadian ini memang mengingatkan saya pada kehilangan arwah,” kata Saiful dengan nada sedih.

Kejadian ini pasti menjadi peringatan buat semua agar lebih peka terhadap kesihatan diri, terutamanya ketika usia semakin meningkat. Lan Pet Pet yang merupakan salah seorang penghibur tanah air yang sangat dihormati, kini akan terus menjaga kesihatannya agar dapat terus menghiburkan peminat-peminatnya.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Da’i Syed Bebas Sementara Tunggu Rayuan Kes Rogol Diputuskan Mahkamah

Juara Masterchef Indonesia Dakwa Nasi Kandar Malaysia Rasa Pasir