in , ,

Syamel Teroka Sisi Baru Muzik dengan Single Terbaharu ‘Hamba Cinta’

Syamel, seorang penyanyi yang sentiasa mencari kelainan dalam setiap karyanya, sekali lagi membuktikan bahawa muzik adalah medan yang luas untuk diteroka.

Pada 16 Ogos yang lalu, Syamel melancarkan single terbarunya, ‘Hamba Cinta’, yang membawa elemen pop jazz, suatu kelainan daripada genre yang biasa dikaitkan dengan dirinya.

Sambutan Hangat dan Kepuasan Berkarya

Sejak pelancaran single ini, sambutan daripada peminat amat memberangsangkan. Syamel meluahkan rasa syukur apabila karya baharunya ini diterima baik, menunjukkan bahawa eksperimen muzik yang dilakukan berada di landasan yang betul.

“Sebagai penyanyi, saya mahukan kelainan dalam repertoir sendiri, terutamanya bila mengadakan persembahan.

Semua pendengar mahu gembira menikmati muzik, dan saya sendiri tidak mahu memberikan lagu berentak perlahan atau balada semata-mata,”

– Syamel
Syamel Teroka Sisi Baru Muzik dengan Single Terbaharu ‘Hamba Cinta’

Kisah Perhubungan dan Pengkhianatan dalam ‘Hamba Cinta’

‘Hamba Cinta’ membawa tema yang mendalam dan menyentuh perasaan. Lagu ini mengisahkan tentang perhubungan yang berakhir dengan pengkhianatan, di mana kasih sayang dan pengorbanan yang dibina akhirnya musnah. Pada akhirnya, lagu ini mengekspresikan keinginan untuk melepaskan diri dari menjadi hamba kepada cinta yang tidak dihargai.

Syamel Teroka Sisi Baru Muzik dengan Single Terbaharu ‘Hamba Cinta’

Proses Kreatif dan Kolaborasi Bersama

Lagu ini bukan sekadar hasil kerja individu, tetapi merupakan kerjasama antara Syamel dan beberapa pencipta lagu berbakat seperti Yusuff Khan, Adam Armi, dan Adly Kiddy. Mereka bersama-sama menyusun dan mengubah suai muzik sehingga mencapai hasil yang memuaskan sebelum masuk ke studio rakaman. Syamel juga mengambil langkah berani dengan bekerjasama dengan pasukan baharu dalam penghasilan video muzik (MV) untuk lagu ini, yang turut disertakan dengan mesej tersembunyi dan kod rahsia.

Syamel Teroka Sisi Baru Muzik dengan Single Terbaharu ‘Hamba Cinta’

Permulaan Transisi Besar dalam Kerjaya Seni

‘Hamba Cinta’ bukan sekadar sebuah lagu, tetapi juga permulaan kepada satu transisi besar dalam perjalanan seni Syamel. Dengan syarikat rakaman Warner Music Malaysia, Syamel merancang untuk menerbitkan sebuah album penuh yang akan menampilkan pelbagai genre muzik seperti pop rock, R&B, pop jazz, dan tentunya, balada yang sudah sebati dengan dirinya. “Saya gembira kerana pihak syarikat rakaman memberikan kebebasan untuk berkarya, dan banyak kelainan akan diberikan demi memastikan peminat puas dengan naskhah baharu yang akan diterbitkan nanti,” tambah Syamel.

Versi Dangdut dan Cabaran Baru

Tidak hanya terhenti di situ, Syamel juga berani mencuba versi dangdut untuk lagu ‘Hamba Cinta’ sebagai memenuhi trend semasa, terutamanya di platform TikTok. Walaupun belum dilancarkan secara rasmi, versi ini menunjukkan sisi lain Syamel yang berani mencuba sesuatu yang baru. “Saya mahu peminat mendengar dan melayan lagu ini sambil menari. Bila melihatkan banyak versi begini mendapat sambutan, saya ambil cabaran ‘terjun’ sama,” katanya.

Syamel Teroka Sisi Baru Muzik dengan Single Terbaharu ‘Hamba Cinta’

Persiapan untuk Konsert Solo

Sebagai tanda penghargaan kepada peminat yang tidak jemu menyokong kerjaya seninya, Syamel sedang merancang untuk mengadakan konsert solo. Ini akan menjadi peluang untuk peminat menyaksikan secara langsung transformasi seni yang sedang dilalui oleh Syamel.

Syamel Teroka Sisi Baru Muzik dengan Single Terbaharu ‘Hamba Cinta’

Lagu Tersedia di Semua Platform Digital

Bagi yang belum mendengar, ‘Hamba Cinta’ sudah pun dilancarkan di semua platform digital seperti Spotify, Apple Music, KKBox, Deezer, dan YouTube Music. Manakala video muziknya boleh ditonton melalui YouTube Warner Music Malaysia mulai 21 Ogos 2024.

Lirik ‘Hamba Cinta’

Lirik lagu ‘Hamba Cinta’ juga mencerminkan tema mendalam yang dibawa dalam lagu ini, dengan bait-bait yang menggambarkan rasa sakit hati dan pengkhianatan dalam sebuah perhubungan.

Rembulan dengarkanlah,

Hatiku bercerita,

Rintihan jiwa yang penuh sedih hiba,

Bukan aku sengaja,

Tapi aku tersiksa,

Ku hanya mahu merasa secebis bahagia

Ku menangis,

Melihat kau bersama yang lain,

Inikah rasanya,

Bila diperguna,

Dalam cinta,

Ku menagih,

Satu rasa yg teramat perih,

Tak sanggup aku terus menjadi hamba cinta

Mungkin kah salah ku (no)

Di buai rasa sepi

Lelah jiwa memberi

Namun hati masih menanti

Sedang malam menunggu siang

Inikan hati yang penuh suram

Perlu bahagia

Disampingnya

Ku menangis,

Melihat kau bersama yang lain,

Inikah rasanya,

Bila diperguna,

Dalam cinta,

Ku menagih,

Satu rasa yg teramat perih,

Tak sanggup aku terus menjadi hamba cinta

Ku menangis (melihat kau)

Bersama yang lain

Tak sanggup ku jadi hamba cinta


Dengan ‘Hamba Cinta’, Syamel membuktikan bahawa dia bukan sahaja penyanyi berbakat tetapi juga seorang pengkarya yang berani meneroka sisi baru dalam dunia muzik. Lagu ini bukan sahaja menampilkan kelainan dari segi genre tetapi juga memperlihatkan kematangan Syamel dalam berkarya.

Written by Budiey

Penggemar filem seram yang obses dengan gajet & teknologi terkini dan masih tegar menjadi pengendali portal hiburan & gaya hidup sejak tahun 2007. Kini aktif menjadi Youtuber & Podcaster yang menemubual selebriti dalam BORAK SINI HABIS SINI dan menerbitkan program BULETIN VIRAL di Budiey Channel.

Hannah Delisha Kini Jadi Pelaris Jenama Conboo yang Penuh Karisma

Filem Dua Surga Dalam Cintaku Ditayangkan di Pawagam Mulai 29 Ogos Ini