Sinopsis Drama GADIS KRETEK
Seorang mogul rokok terkenal menghantar anaknya dalam perjalanan untuk mencari seorang wanita dari masa lalunya. Berbekalkan surat dan gambar lama, ziarah membawanya melalui rahsia yang menyelubungi masa lalu bapanya, kebenaran suram di sebalik kejayaan syarikat keluarga mereka kepada tipu daya politik masa lalu yang menentukan nasib industri tembakau pada tahun 1960-an.
Segudang Kisah Di Sebalik Kretek
Selepas bertahun-tahun bekerja bersama sebagai gandingan pengarah dan penerbit yang memenangi anugerah, Kamilia Andini dan Ifa Isfansyah berkolaborasi dalam debut pengarah bersama pertama mereka, Cigarette Girl. Siri ini diadaptasi daripada sebuah buku garapan Ratih Kumala yang diterbitkan pada 2012 oleh Gramedia Pustaka Utama.
“Apabila saya mula-mula membaca buku itu, saya tahu saya mahu menyesuaikannya ke dalam filem. Saya tertarik dengan gabungan antara fiksyen dan sejarah ini, sesuatu yang dibina berdasarkan peristiwa sebenar tetapi meninggalkan banyak ruang untuk bermain dengan fiksyen,” kongsi Ifa.
Dengan buku yang merangkumi pelbagai lapisan tetapan sejarah, gaya dan tema, adalah satu kejayaan yang sukar untuk membangunkannya menjadi filem cereka. Tetapi apabila Ifa membawa buku itu kepada Shanty Harmayn dan Tanya Yuson dari BASE Entertainment, kedua-duanya melihat potensi kisah itu sebagai siri epik.
Mereka mengolah semula bahan tersebut dan menyediakannya di Netflix dengan pasukan yang terdiri daripada Shanty dan Tanya sebagai Showrunners dan Penerbit Eksekutif serta Ifa dan Dini sebagai pengarah bersama. Tanya mengetuai bilik penulis dan dengan tidak kurang daripada pengarang buku itu, Ratih Kumala di atas kapal. Mereka mengadaptasi novel itu ke dalam siri dan pra-produksi bermula pada Januari 2022.
Kisah ini menggabungkan dua perspektif dari garis masa yang berbeza. Siri ini bermula dari perspektif Lebas (Arya Saloka), anak bongsu seorang mogul tembakau yang memulakan perjalanan mencari sosok misteri Jeng Yah pada tahun 2001. Jalan cerita kedua mengikut sudut pandangan Dasiyah (Dian Sastrowardoyo), anak perempuan seorang ahli perniagaan tembakau, ingin membuat jalan sendiri dalam perdagangan yang didominasi lelaki di bandar ‘M’ Jawa Tengah pada tahun 1964. Watak Dasiyah, dan Arum (Putri Marino) kemudian dalam jalan cerita, muncul sebagai wanita terkemuka yang menerobos tradisi yang menyekat dan membuka jalan mereka sendiri. Berdepan dengan pengalaman yang mengubah hidup dan kadang kala, situasi yang sukar, mereka berdiri teguh dan kekal di landasan.
Interaksi antara dua garis masa mewujudkan ketegangan yang berlarutan sepanjang siri ini, membolehkan tema berbeza memperkaya plot: perjuangan Dasiyah sebagai seorang wanita mendahului zamannya, Soeraja (Ario Bayu) dan kisah cinta Dasiyah yang melintasi bintang, perang perdagangan antara pengeluar rokok cengkih Idroes Moeria (Rukman Rosadi) dan Djagad (Verdi Soelaiman), nada politik yang membawa kepada titik perubahan dalam semua kehidupan mereka, pertemuan comel Lebas dan Arum—semuanya diikat bersama dalam kisah memukau yang merungkai rangkaian kompleks rahsia oleh benang.
Perbezaan yang ketara antara dua garis masa ditandakan oleh palet warna yang dominan dalam setiap era.
“Untuk tahun 1960-an, kami memilih hijau sebagai warna utama kami, melambangkan daun tembakau. Manakala tahun 2000-an didominasi oleh rona biru yang lebih sejuk,” kata pengarah seni Wihana Erlangga.
“Sepanjang garis masa, kami secara konsisten menggunakan tona bumi yang diperoleh daripada tanah dan tembakau kering.”
Keputusan untuk melayan setiap era secara berbeza turut disuarakan oleh pengarah fotografi Batara Goempar. “Kami cuba mencetuskan sedikit cahaya dalam imej dari tahun 1960-an, manakala untuk tetapan 2001 kami lebih menekankan pada tekstur neon. Kedua-dua jalan cerita berlatarkan masa lalu kita, jadi ia mesti mengekalkan perasaan nostalgia,” katanya.
Di jabatan almari pakaian, pengarah almari pakaian Hagai Pakan membahagikan siri ini kepada lima tempoh pakaian dari tahun 1960-an hingga 2000-an, dengan pertimbangan peralihan pakaian untuk setiap sepuluh tahun. Berbekalkan penyelidikan yang mendalam, dia memasang sebuah bank foto sebagai titik tolak untuk menghiasi wataknya.
“Tahun 60-an mewakili tempoh peralihan. Ramai wanita masih memakai kebaya tetapi ada juga yang telah memakai pakaian (ala barat). Sesetengah lelaki memakai seluar jeans, jaket dan baju polo, tetapi ada yang masih memakai pakaian tradisional. Saya cuba mengimbangi kedua-duanya,” jelasnya. Untuk mencipta pakaian dalam suasana 2001, dia mencari inspirasi daripada sinetron awal 2000-an, keseimbangan yang sukar antara gaya berkala ’90-an dan gaya harian semasa.
“Memandangkan skala projek ini, rasanya seperti mencipta [filem] Godfather yang pertama, kedua dan ketiga sekali gus,” sindir Batara Goempar sambil ketawa.
Membina Kilang dari Tanah
Lebih daripada 100 set di 20 lokasi telah dibina untuk mencapai visi lengkap alam semesta Gadis Rokok, dengan tumpuan pada 16 set utama di mana kebanyakan adegan dirakamkan.
Salah satunya adalah rumah peninggalan budaya Residen Kedu di Magelang, Jawa Tengah, kebetulan tempat Pangeran Diponegoro ditawan oleh pemerintah kolonial Belanda.
Rumah itu sesuai sebagai set rumah Idroes dari segi ruang dan seni bina, tetapi pengubahsuaian lanjut dilakukan oleh jabatan seni tanpa mengubah struktur bangunan, termasuk menutup blok turapan dan lantai moden, serta melaraskan perabot dan perhiasan yang sesuai dengan palet warna.
“Lokasi untuk rumah Idroes adalah antara yang paling sukar dicari. Kami mahukan rumah dengan ruang yang mencukupi untuk membina industri rumah tembakau di premisnya,” kongsi Kamilia Andini.
Hanya beberapa langkah dari rumah gaya kolonial, set untuk kilang rumah tembakau Idroes dibina dari tanah, termasuk ruang kilang, bilik sos dan gudang tembakau. Wihana melihat industri rumah tembakau yang sedang berkembang di Jawa Tengah pada tahun 1960-an sebagai rujukan untuk membina rupa dan mood set, serta alat yang digunakan pada masa itu.
Beliau juga bercakap dengan penggelek rokok wanita di kilang rumah masa kini untuk memahami proses pembuatan rokok cengkih, daripada memetik daun, mengeringkan matahari, menggulung, membungkus hingga mengedar.
Para pelakon menjalani persiapan rapi sebelum melangkah ke set.
“Dalam siri ini, terdapat dua cara menggulung rokok: tingwe atau gulung tangan dan mekanikal menggunakan mesin kayu di kilang tembakau. Kami mempelajari kedua-dua kaedah enam bulan sebelum penggambaran dan ia benar-benar membantu kami menjadi watak. Kami juga belajar menghargai proses pembuatan rokok ini,” cerita pelakon Dian Sastrowardoyo.
Yang Perkasa: Kamilia Andini x Ifa Isfansyah dan Mencipta Tokoh Dasiyah yang Kuat
Bagi pasangan Dini dan Ifa, ini bukan kali pertama mereka berkolaborasi. Pada masa lalu, Ifa bertindak sebagai penerbit untuk filem Dini, antaranya The Seen and Unseen (2017), Yuni (2021), dan Before, Now & Then (2022).
Gadis Rokok menandakan peluang pertama mereka untuk berkongsi visi mereka sebagai pengarah dan menangani produksi berskala besar yang menjangkau garis masa yang berbeza, yang akan menjadi cabaran besar bagi seorang pengarah.
“Sukar untuk mempunyai dua pengarah begitu selaras antara satu sama lain, mungkin juga membantu mereka menjadi pasangan,” kongsi Shanty. “Mereka juga saling melengkapi dengan baik. Ifa mempunyai rangka kerja yang kukuh dalam menghasilkan manakala Dini mempunyai idea dan pandangan yang sangat kuat tentang watak wanita dalam siri ini—kedua-duanya adalah teras kepada siri ini”.
Melalui kerjasama lama mereka, Dini dan Ifa mengenali kekuatan satu sama lain sebagai satu pasukan. Dengan pengalaman dalam menghasilkan, perspektif umum Ifa memastikan naratif yang lebih besar terkawal. “Ifa sangat mementingkan jalan cerita, gubahan syot, babak, kesinambungan dan aliran kerja di lokasi,” kongsi Dini.
“Dini cemerlang dalam meletakkan asas bagi elemen yang perlu dicipta daripada sifar, seperti skrip, watak dan butiran visual. Saya cenderung untuk bekerja dengan bahan sedia ada, untuk menyambung dan mengembangkannya agar sesuai dengan konteks cerita,” jelas Ifa.
Di set, mereka bergilir-gilir ketika memberikan arahan demi visi yang jelas untuk pelakon dan krew. Apabila Ifa duduk di belakang monitor, Dini pergi ke set dan begitu juga sebaliknya. Kedua-duanya membawa kekuatan mereka ke meja.
“Kadang-kadang perkara menjadi kelakar, lebih-lebih lagi Ifa suka menonjolkan adegan cinta di hadapan dan Dini akan cuba untuk membuatnya meredakannya. Ia dinamik yang sangat comel,” kata Shanty.
Untuk watak Dasiyah, Dini membayangkan seorang wanita yang progresif jauh melebihi zamannya. “Dia melihat lebih jauh daripada kebanyakan wanita pada masa itu,” kata Dini. “Dia mempunyai keinginan dan keghairahannya sendiri, dan dia tahu apa yang dia mahu sebagai seorang wanita. Itu bukan sesuatu yang anda akan dapati dalam era itu, pada masa di mana mereka kebanyakannya diberitahu apa yang perlu dilakukan dengan kehidupan mereka.
Pendekatan itu juga boleh didapati dalam pakaian Dasiyah. Kebayanya kelihatan lebih moden daripada fesyen biasa pada tahun 1960-an untuk menyampaikan pemikirannya yang berfikiran ke hadapan. “Selepas berbincang dengan Hagai, kami memutuskan untuk membuat potongan kebaya lebih maskulin. Anda akan lihat bagaimana mereka memasukkan unsur-unsur beskap (gadung tradisional lelaki),” kata Dini.
Pengalaman yang Menyenangkan
Penerbitan siri lima episod itu menjangkau 80 hari, dengan jumlah 58 hari penggambaran tersebar di pelbagai bandar, termasuk Jakarta, Kudus, Ambarawa, Yogyakarta, dan Magelang. Bekerja pada jangka masa yang begitu luas boleh menjadi satu cabaran untuk semua pelakon dan kru yang terlibat, tetapi mereka menanganinya melalui penyelidikan dan latihan mendalam untuk meletakkan asas siri ini.
“Semua pelakon diberi masa yang baik untuk pembacaan mereka. Kami juga mengadakan bengkel dengan Rukman Rosadi sebagai jurulatih lakonan kami,” jelas pelakon Putri Marino mengenai kerja dalaman pelakon. Dia juga meluangkan masa membaca semula buku, skrip dan berbincang dengan Ifa dan Dini.
Dalam kelas lakonan, semua pelakon mempunyai kebebasan untuk meneroka gerak badan dan pergerakan setiap watak. “Selepas membaca skrip, kami mencatat sejarah watak kami sendiri dan meneroka pilihan cara mereka bercakap, berjalan dan bergerak di sekitar bilik. Dalam setiap sesi kami menemui semula sisi baharu watak kami. Seperti kata Mas Rosa, ‘Jangan berpuas hati dengan apa yang anda selesa, tetapi ikuti apa yang dirasakan benar’,” kongsi pelakon Arya Saloka mengenai prosesnya.
Melalui proses latihan dan penggambaran yang panjang, jalinan yang kuat terjalin dalam kalangan pelakon apabila mereka membantu satu sama lain masuk ke dalam watak.
“Saya dengan senang hati berkongsi dengan kami jika kami memerlukan peringatan,” sindir Arya.
Menyuarakan sentimen Arya, pelakon Ario Bayu berkata, “Saya suka setiap hari penggambaran Gadis Rokok. Kami mempunyai pasukan yang begitu menakjubkan. Keghairahan mereka untuk bercerita dan projek itu sendiri dapat dirasai. Jangan salah faham, setiap hari ada saja halangan atau perkara teknikal baru yang terpaksa kami lalui. Tetapi pada asasnya, saya fikir semua orang sangat menyukai projek itu.
Shanty menambah, “Penggambaran siri ini agak mencabar. Ia adalah cerita yang kompleks dengan pelakon ensemble, set yang tidak terkira banyaknya dan mobilisasi antara lokasi. Kami terpaksa memberi perhatian yang teliti terhadap kesinambungan penggambaran. Tetapi ia adalah pengalaman yang menyenangkan, kerana semua orang mempunyai pemilikan yang kuat untuk setiap watak dan tugas mereka, semua orang teruja. Walaupun hari penggambaran yang panjang tidak terasa seperti beban.”
Temui Pelakon dan Watak
Dian Sastrowardoyo | Dasiyah
Dilahirkan dalam keluarga usahawan kretek, Dasiyah yang keras kepala dan strategik menumbuhkan semangat yang mendalam untuk menghasilkan ramuan yang sempurna.
Bagaimana anda menggambarkan watak Dasiyah?
Dasiyah melalui banyak perkara dalam hidupnya dan dia memiliki kekuatan yang hebat. Dia mengharungi sebarang badai dalam hidupnya melalui harapan dan kemahuan yang kuat. Dalam membangunkan wataknya, saya kebanyakannya dibimbing oleh Kamilia Andini. Dia memberitahu saya bahawa Dasiyah seorang yang selesa dengan dirinya, sangat introvert dan tidak banyak bercakap. Sejujurnya, Dini adalah salah satu inspirasi saya untuk Dasiyah. Dengan wajah yang tenang dan lurus, dia masih berjaya mendapatkan apa yang dia mahukan. Dia tetap tegas dengan gelagat yang tersusun. Itu Dasiyah untuk awak.
Bagaimanakah anda membuat persediaan untuk watak Dasiyah?
Rakan-rakan pelakon saya dari Cigarette Girl dan saya menjalani latihan di studio lakonan Huma bersama pelakon Ine Febriyanti. Salah satu latihan teater yang banyak membantu saya menjadi Dasiyah ialah Slow Ten, diadaptasi daripada Suzuki Jepun.
Kaedah. Dalam latihan ini, kami perlu berjalan sangat perlahan dengan lutut sentiasa dibengkokkan supaya kelihatan seperti kami terapung di atas tanah. Begitulah cara Dasiyah berjalan. Untuk menjelmakan irama pergerakan Dasiyah yang perlahan, saya juga mempelajari tarian tradisional dari Jawa Tengah untuk mempunyai tempo dan pergerakan pernafasan yang lebih perlahan.
Apa yang anda pelajari daripada Dasiyah?
Semasa membawakan watak Dasiyah, saya belajar mengambil masa. Salah satu perbezaan yang paling ketara antara saya dan watak ialah tempo. Dalam pertuturan, pernafasan, berjalan dan pergerakannya, Dasiyah empat atau lima kali lebih perlahan daripada yang biasa saya lakukan. Dia mengambil masa untuk merasakan sesuatu, memikirkan apa yang dia mahu dan menyedari apa yang dia lakukan. Kadang-kadang, sebagai manusia moden kita tidak pernah benar-benar duduk dan memikirkan di mana kita berada.
Filemografi Dian Sastrowardoyo: Sri Asih (2022); Guru Hebat Gila (2020); Malam Tiba Untuk Kita (2018); Aruna & Her Palate (2018); Milly & Mamet (2018); Kartini (2017); Ada Apa Dengan Cinta? 2 (2016); 7 Hari 24 Jam (2014); Drupadi (2009); 3 Doa 3 Cinta (2008); Belahan Jiwa (2006); Ungu Violet (2005); Banyu Biru (2005); Puteri Gunung Ledang (2005); Arisan! (2004); Ada Apa dengan Cinta? (2001); Pasir Berbisik (2001); Bintang Jatuh (2000).
Ario Bayu | Soeraja
Seorang anak yatim piatu jalanan di bawah sayap seorang usahawan kretek, Soeraja yang bijak dan bijak naik pangkat dan menjadi mogul tembakau yang berjaya.
Bagaimana anda menggambarkan watak Soeraja?
Seseorang boleh menggambarkan arka watak Raja sebagai daripada sifar kepada wira, kepada sifar semula. Dia bangkit dari kesusahan, ibu bapanya telah tiada ketika dia berumur sekitar 13 atau 14 tahun dan sepanjang perjalanannya dia bertahan sendiri. Sehingga suatu hari pertemuannya dengan keluarga Idroes mengubah hidupnya. Walaupun masa lalunya yang kelam, Raja tetap ceria, egalitarian dan mudah mesra—dia boleh dengan mudah memulakan perbualan dengan penggelek di kilang Idroes.
Bagaimanakah anda bersedia untuk peranan Soeraja?
Dengan masa lalunya yang kelam dan perkembangan peribadinya selepas bertemu Dasiyah dan Encik Idroes, saya cuba membayangkan Raja dalam pelbagai situasi dan bertanya kepada diri sendiri, apakah yang akan dia lakukan? Saya juga mendalami kretek dan tembakau. Bagaimana mereka dikeringkan, betapa mencabar untuk menggulungnya, yang saya hanya belajar di set. Sehingga hari ini, kaedah yang sama masih digunakan dalam beberapa industri kecil di Jawa dan kadar di mana mereka menggulung kretek adalah menakjubkan; wanita ini boleh bergolek ratusan dalam satu minit.
Bagaimana anda membina chemistry anda dengan Dasiyah?
Terdapat detik ajaib di set apabila Dasiyah sedang membuat sos istimewa. Walaupun sebagai pelakon, saya terpukau… Dia kelihatan seperti dewa ini, malaikat. Saya menanam adegan itu dalam fikiran saya, dan setiap malam saya mengingatinya untuk menyediakan adegan seterusnya. Dasiyah adalah seseorang yang sangat istimewa bagi Raja, dia menganggapnya sebagai jodohnya.
Filemografi Ario Bayu: Sri Asih (2022); Kadet 1947 (2021); Asih 2 (2020); Darah Daging (2019); Ratu Ilmu Hitam (2019); Perempuan Tanah Jahanam (2019); Gundala (2019); 27 Langkah Mei (2019); The Returning (2018); Sultan Agung: Tahta, Perjuangan, Cinta (2018); Budak Kerbau (2018); 22 Menit (2018); Satu Two Jaga (2018); Bunda, Kisah Cinta 2 Kodi (2018); 5 Cowok Jagoan: Rise of the Zombies (2017); Banda, The Dark Forgotten Trail (2017); Tangkapan Kepala (2016); Ada Apa dengan Cinta? 2 (2016); Salinan Fikiranku (2015); Melancholy is a Movement (2015); Soekarno (2013); La Tahzan (2013); Java Heat (2013); Lombong Mati (2013); Dilema (2012); Catatan (Harian) Si Boy (2011); Hati Merdeka (2011); Darah Garuda (2010); Rumah Dara (2010); Pintu Terlarang (2009); Laskar Pelangi (2008); The Tarix Jabrix (2008); Atas Nama Cinta (2008); Kala (2007); Pesan dari Surga (2006); Belahan Jiwa (2005); Bangsal 13 (2004).
Putri Marino | Arum
Dibesarkan sendirian dengan ibunya di sebuah kampung kecil, Arum yang berdikari dan melindungi menjadi seorang doktor dengan tujuan mudah: untuk membantu orang lain.
Bagaimana anda menggambarkan Arum sebagai watak?
Arum adalah seorang doktor yang tinggal bersama ibunya. Dia membantu Lebas dalam perjalanannya mencari Jeng Yah, akhirnya membongkar rahsia tentang keluarganya yang akan mengubah hidupnya untuk kebaikan. Arum seorang yang berdikari dan perwatakan kuat yang tidak mahu bergantung kepada orang lain. Dia sebenarnya agak sensitif, walaupun dia kelihatan tidak masuk akal apabila dia pertama kali bertemu dengan Lebas. Semasa cerita berlangsung, sisi emosinya ditunjukkan.
Apakah pengalaman anda bekerja dengan Kamilia Andini dan Ifa Isfansyah?
Seronok, saya rasa selesa bekerja dengan Ifa dan Dini. Adalah penting bagi pelakon dan pengarah untuk mempunyai komunikasi yang lancar. Semasa penggambaran, satu adegan tertentu yang memerlukan saya menangis terbukti sukar. Saya memanggil Dini dan dia duduk di sebelah saya, dia memegang tangan saya dan saya segera dapat menangis di tempat kejadian. Itulah betapa sensitif dan prihatinnya dia.
Sejauh manakah pengarah terbuka untuk membenarkan anda menerokai watak Arum?
Semasa proses membaca, mereka sangat terbuka. Malah ada beberapa babak yang kami tulis semula bersama. Mereka akan bertanya, “Adakah Arum bercakap seperti ini? Adakah Arum akan mengatakan ayat atau dialog ini?” Ia membuka ruang perbincangan antara Arum, aku, Ifa, dan Dini. Mereka juga memberi kami kebebasan untuk meneroka pelbagai pendekatan asalkan kami berbincang dengan mereka.
Filemografi Putri Marino: The Big 4 (2022); Cinta Pertama, Kedua & Ketiga (2021); Losmen Bu Broto (2021); One Night Stand (2019); Terima Kasih Cinta (2019); Jelita Sejuba: Mencintai Kesatria Negara (2018); Sultan Agung: Tahta, Perjuangan, Cinta (2018); Menunggu Pagi (2018); Mau Jadi Apa? (2017); Posesif (2017).
Arya Saloka | Lebar
Sebagai anak bongsu kepada mogul rokok, Lebas yang melulu dan menyendiri sentiasa cuba melepaskan diri daripada tanggungjawabnya dalam perniagaan bapanya.
Bagaimanakah anda menggambarkan Lebas sebagai watak?
Dari segi bola sepak, dia seperti penyerang. Lebas adalah anak bongsu daripada tiga beradik Soeraja, bayi dalam keluarga itu. Dia sukar dikawal, agak keras kepala, dan melakukan sesuka hati. Dia tidak pernah mahu membantu perniagaan keluarga sehingga satu ketika bapanya yang sakit merayu permintaan. Ini menjadi kebanggaan baginya kerana bapanya meminta bantuan daripada Lebas berbanding adik-beradiknya. Dari perjalanan ini, dia belajar untuk lebih menghargai kehidupan.
Apabila mendalami watak Lebas, adakah anda mendapat inspirasi daripada tokoh kehidupan sebenar?
Terdapat beberapa tokoh kehidupan sebenar. Salah seorang daripadanya ialah (pelakon/DJ) Winky (Wiryawan), tetapi hanya sedikit [ketawa]. Selebihnya datang daripada beberapa siri dan filem, termasuk watak Johnny Depp dalam Pirate of the Carribeans dan Robert Downey, Jr. dalam The Judge dan Iron Man..
Apakah jenis eksperimen yang anda lakukan untuk menyelami watak Lebas?
Apabila bekerja dengan adik-beradik saya di skrin Tegar (Winky Wiryawan) dan Karim (Dimas Aditya), skrip biasanya menjadi perkara terakhir yang kami bertunangan. Pada mulanya, kami akan cuba membuat lakaran adegan di luar skrip. Sebagai contoh, bagaimanakah perbualan sarapan pagi mereka. Adik-beradik ini sangat berbeza antara satu sama lain. Daripada lakaran ini, kami mula mencari tempo pertuturan mereka, nada vokal mereka dan nuansa setiap watak.
Filemografi Arya Saloka: Cadangan Perkahwinan (2021); Kisah Kale: Apabila Seseorang Mencintai (2020); Habibie & Ainun 3 (2019); Sesuai Aplikasi (2018); Menunggu Pagi (2018); Bas Malam (2018); Cinta dalam Kardus (2018); Brokenhearts (2012); Malaikat Tanpa Sayap (2012).
Release date: November 2, 2023
Director: Kamila Andini, Ifa Isfansyah
Executive Producers: Shanty Harmayn, Tanya Yuson
Producer: Fauzar Nurdin
Co-Producer: Sari Mochtan, Agustiya Herdwiyanto
Writers: Tanya Yuson, Ratih Kumala, Kanya K. Priyanti, Ambaridzki Ramadhantyo Production Designer:
Director of Photography: Batara Goempar, I.C.S
Editor: Akhmad Fesdi Anggoro, Helmi Nur Rasyid
Sound Recordist: Sutrisno, Aria Prayogi
Music: Ricky Lionardi
Casting Director: Widhi Susila Utama, A.C.I, Hally Ahmad
Acting Coach: Rukman Rosadi
Art Director: Dita Gambiro, Wihana Erlangga
Costume Designer: Hagai Pakan
Make-up & Hairdo: Astrid Sambudiono
Line Producer: April Priscilla
Production Unit Manager: Ilana WP Kulalein
Assistant Producer: Muhammad Omar Azis
First Assistant Director: Puthut Taufik Pamungkas, Novelia Yvonne
Second Assistant Director: Ari Rusyadi
Third Assistant Director: Biasmoro Hadila
Location Manager: Agus Santoso, Ianda Iyang
Post Producer: Rico Mangunsong
Post Coordinator: Bagus Kurniawan
Senarai Para Pelakon Yang Terlibat:
- Dian Sastrowardoyo: Dasiyah
- Ario Bayu: Soeraja
- Putri Marino: Arum
- Arya Saloka: Lebas
- Tissa Biani: Rukayah Muda
- Rukman Rosadi: Idroes
- Sha Ine Febriyanti: Roemaisa
- Sheila Dara: Purwanti Muda
- Verdi Solaiman: Djagad
- Ibnu Jamil: Seno
- Pritt Timothy: Raja Tua
- Tutie Kirana: Purwanti Tua
- Nungki Kusumastuti: Rukayah Tua
- Winky Wiryawan: Tegar
- Dimas Aditya: Karim
- Whani Darmawan: Pak Dibjo
- Landung Simatupang: Pak Eko
- Uni Yutta: Yu Marem
- Siti Fauziah: Bu Sri
- Bambang Gundhul: Pak Budi
- Nasarius Ardhani Sudaryono: Pak Tira
- Dani Wigung: Bu Tira
- Haru Sandra: Agus
- Aksara Dena: Mulyadi
- Eko Budi Antara: Pak Yanto
- Dyah Novia: Bu Nur
- Dience Eka Juliana: Dokter Ratih
- Kukuh Riyadi: Pak Eko Muda
- Devanda Bastian: Pak Danu Muda
- Dra. Karlina Inawati: Bu Edith
- Bambang Paningron: Jenderal Tentara